Patricia Libens
Uit het magazine CHANGE Think+ (zomer 2010)
Een gesprek met Patricia Libens
Kinderen van Nu zijn anders .Veel ouders zijn dan ook op zoek naar manieren om anders met hen om te gaan . Het zonneklasje, opgericht door Patricia Libens, organisert al enkele jaren op verschillende plaatsen in het land , creatieve workshops die antwoorden aanbieden : “ de tijd is rijp voor een heel andere aanpak, vanuit het hart ! “
KINDEREN VAN NU IN HET ZONNEKLASJE
De meeste kinderen wordt nooit gevraagd wie ze zijn,
maar wie ze willen worden”
Patricia, hoe kwam je ertoe het Zonneklasje te starten?
Patricia: “Ik ben zelf een kind van de nieuwe tijd. Op 20 juni 1968 werd ik in een warm nestje in Tongeren geboren als een zonnig, nogal dromerig kind. Ik was en ben altijd blij en opgewekt én heel intuïtief. Ik stelde al vroeg de vraag: ‘Waar kom ik vandaan en wat kom ik doen op deze planeet ’ Zover ik me kan herinneren, had en heb ik moeite om me thuis te voelen in het hoort zo en het moet zo omdat ik diep vanbinnen voelde dat het ook anders kan. Al vrij jongervaarde ik ‘s nachts als ik mijn ogen sloot via de innerlijke gebieden dat er veel meer was tussen hemel en aarde. In het laatste kleuterklasje zag ik voor het eerst bewust aura’s.
Pas jaren later besefte ik dat dit lichtspel rond mensen, dieren en planten een ‘aura’ heet. Ik heb er tot mijn 28ste met niemand over gesproken, zelfs niet met mijn ouders. Ik had moeite met aarden. Ik hou niet van moeten en ik ben helemaal niet gehecht aan titels en diploma’s, wel aan de warmte van de harten. Ik heb er jaren over gedaan om mijn innerlijke rust en mijn zon in mijn hart te vinden en die altijd te voelen.
Meditatie, levensbeschouwing en esoterie inspireerden me om het zonnetje dat ik in mezelf had gevonden door te geven aan ouders en kinderen die ook op zoek zijn naar dat gelukzalig gevoel in het hart.
Ik heb het Zonneklasje opgericht omdat ik de kinderen van kleins af aan wil helpen met thuiskomen in zichzelf.”
Wat doen jullie tijdens zo’n zonneklasjes?
Patricia: “De klasjes zijn creatieve kinderateliers die we meestal op zaterdag of woensdagnamiddag organiseren en die hier en daar al op scholen worden gegeven, onder andere tijdens muzische vorming. De zonneklasbegeleiders leren spelenderwijs de kinderen bewust contact te maken met het zonnetje in hun hart. We helpen de liefde van kinderen voor zichzelf en voor anderen te vergroten zodat ze dagelijks blij van het leven kunnen genieten. We laten hen weten dat ze oké zijn zoals ze zijn. Als we hen dit in het begin van een zonneklasje zeggen, zie je dikwijls opluchting bij hen, alsof er een zware last van hun schouders valt.
Eindelijk eens een plek waar ze gewoon mogen zijn, zonder moetens, zonder druk en stress… We leren hen manieren om innerlijke rust te vinden en verwijzen dan naar hun ‘ayam-oké-plekje’, dat is een plekje diep in hun buik waar ze bij eender welk gevoel, of ze nu blij, verdrietig, onrustig… zijn, met hun ademhaling naartoe kunnen surfen. Dit plekje brengt hen telkens opnieuw bij zichzelf en brengt rust.
Ook respect is hier een belangrijke waarde. Kinderen hoeven ook niet
alles mee te doen als ze er geen zin in hebben. Ze kunnen er dan zelf
voor kiezen om zich even buiten te sluiten. Dan kunnen ze een boekje
lezen of mandala’s kleuren. We maken wel vooraf de afspraak dat dit in
stilte gebeurt zodat de andere kinderen wel met de oefeningen kunnen
meedoen. We helpen de kinderen in de zonneklasjes hun passie te vinden en hun innerlijke stemmetje, de stem van hun ziel en hun blauwdruk te volgen om zo vanuit hun hart hun levenspad te kunnen bewandelen.
We leren de kinderen om goed met de voeten op de grond te staan in onze hectische wereld. We doen dit door middel van prana, door hen te leren deze levensenergie bewust door hun lichaam te voelen stromen, door ontspannings- en meditatieoefeningen, mindfulness, yoga, verhaaltjes, knutselen, dansen, zingen, massage, natuurbeleving, mandala’s en andere leuke spelletjes.
Ze ervaren hoe alles verbonden is met alles en ontdekken samen met ons de kracht van positief denken.”
Think+, positief denken van jongs af aan!
Patricia: “Kinderen bekijken eigenlijk van nature het leven door een roze bril. In hun fantasie kan alles, maar ze worden dikwijls door hun omgeving op ‘de realiteit’ gewezen en ontmoedigd . We werken ondermeer met het
boek van de wetenschapper Masaru Emoto: Water heeft een geheim.
Zo leren onze kinderen dat woorden of gedachten invloed hebben op water en ook op onszelf en anderen. Gedachten zijn krachten.
Ze leren zo ook de eenheid tussen lichaam en geest ervaren.
Hoe bewuster ze daar van zijn, hoe gezonder ze zullen opgroeien.
We leren de kinderen spelenderwijs te groeien naar meesterschap zodat ze als het ware hun eigen therapeut worden.”
“We laten de kinderen weten dat ze oké zijn zoals ze zijn. Als we hen dit zeggen, zie je dikwijls opluchting”
De kinderen van nu noemt men ook wel ‘nieuwetijdskinderen’.
Wat houdt deze term in?
Patricia: “De mens is van oorsprong een spiritueel wezen en ons bewustzijn hiervan neemt snel toe. De term ‘nieuwetijdskinderen’ is ontstaan in 1997 om duidelijk te maken dat de kinderen van nu steeds vaker bepaalde gedragsuitingen en eigenschappen laten zien die passen bij een spiritueel mensbeeld. Alle kinderen hebben een herinnering aan en een verlangen naar een samenleving waar mens en natuur samenwerken in harmonie, liefde, vreugde en vrede. We bevinden ons in een overgangstijd en stilletjes aan komen we op aarde in een nieuwe energie en een nieuw bewustzijn. Doordat hun lichamen op een hogere frequentie trillen, helpen de nieuwe
kinderen de planetaire trilling te verhogen.”
‘Indigo’s’, ‘kristalkinderen’, ‘sterrenkinderen’, ‘regenboogkinderen’
hoor je soms ook. Wat is het onderscheid?
Patricia: “Vanaf de jaren ‘40 kwam de eerste golf nieuwe kinderen, de indigokinderen. Naast hun eigen bewustzijnspakket, blauwdruk en werkpunten, hebben zij gezamenlijk een hoger doel. Zij helpen ons om beperkende en onderdrukkende gedachte- en geloofssystemen die zijn gebaseerd op controle en macht te doorbreken. Zij helpen ons deze te vervangen door een nieuwe energie die gebaseerd is op liefde, acceptatie en vrede. Hun boodschap en hun missie is om de samenleving te laten zien dat zij is opgesloten in systemen die niet langer bijdragen aan de menselijke groei. Zij weigeren elke vorm van dominantie en controle te accepteren en hebben dikwijls een rebels karakter. Indigo’s kun je de ‘pioniers’, de ‘voorlopers’ noemen, omdat zij diegenen zijn die de weg kwamen vrijmaken voor de kristalkinderen.
Vanaf de jaren ‘70 waren er al een klein aantal kristalkinderen. Vanaf eind jaren ‘90 werden ze in grote golven geboren. Zij doen alles met de straling van hun hart, ze helpen ons in ons hart te komen en vanuit ons hart verbinding te maken met onze buik, de intuïtie en ons hoofd, het denken. Zij leren ons omonze spirituele gaven te accepteren als ons geboorterecht en helpen ons om eerbied te hebben voor onszelf.
Deze generatie kinderen weet diep vanbinnen dat ze van de sterren komen, vandaar de naam ‘sterrenkinderen’. De kinderen van nu leren ons om te leven zoals zij dat doen, in het huidige moment, niet beïnvloed door verleden of toekomst. Ze vallen op door hun wijze uitspraken, hun grote gevoeligheid, hun liefde voor de natuur, hun eigenzinnigheid en originaliteit en hun contacten met het ‘paranormale’. Ze kunnen en willen niets anders dan helemaal bij zichzelf blijven. Jezelf zijn is in hun ogen de beste definitie van spiritualiteit. Door dicht bij hun gevoel te blijven, bewaren ze hun authenticiteit. Ze kunnen dan ook lijnrecht ingaan tegen heersende overtuigingen en ons confronteren met kaders waarbinnen wij zelf geen ervaringen hebben of die we niet voor ‘waar’ willen aannemen. Kristalkinderen hebben over het algemeen grote, heldere ogen die in je ziel lijken te kijken, en dat is precies wat ze doen.
Afhankelijk van de evolutie van hun ziel hebben ze soms nog een stukje persoonlijk karma af te werken.
Regenboogkinderen worden pas de laatste jaren geboren. Ze hebben nauwelijks of geen karma en hebben sterk de gave van de helende
regenboogenergie die eerder gebracht werd door middel van reiki en andere manieren van genezing door handoplegging. Ze zijn hier om verder te bouwen aan wat de indigo- en kristalkinderen al begonnen.
Maar: what’s in a name? We zijn allemaal kinderen van het licht!”
Deze kinderen zijn ook vaak hoogsensitief?
Patricia: “De kinderen van nu zijn over het algemeen hoogsensitief.
Maar ook daar zijn gradaties in. Hoogsensitieve kinderen voelen sterk aan wat anderen uitstralen. Ze ervaren niet alleen meer prikkels, ze ervaren ze ook intenser en raken daardoor soms uit evenwicht. Het grote aantal overgevoelige kinderen heeft ook te maken met allerlei invloeden van deze tijd, zoals straling van computers, gsm’s, tv’s, tl-buizen, de stressmaatschappij, de bewerkte voeding en de vele suikers. Overgevoeligheid kan zich op vele manieren uiten: van emotioneel of hyperactief worden tot een allergie of voedselintolerantie.
Vaak leven de kinderen te veel met hun hoofdje in de wolken en staan ze te weinig met hun voeten op de aarde. Ze hebben de natuur werkelijk nodig om op tijd en stond te herbronnen. We dienen ons meer bewust te worden van de rustgevende kracht van de natuur. Deze kinderen reageren vaak goed op reiki, bloesemremedies, homeopathie, kristallen, aromatherapie, kleur-en lichttherapie.
Hoogsensitiviteit wordt steeds meer erkend door psychologen en dokters, maar er is ook nood aan erkenning van hun anders zijn en hun spirituele dimensie.”
Dit is een uitnodiging aan ouders om anders met hun
kinderen om te gaan?
Patricia: “Deze kinderen worden niet altijd begrepen in hun anders zijn en dit maakt dat zij zich soms eenzaam voelen. Daarom is de erkenning van hun ware zelf door volwassenen heel belangrijk. Het zijn bijzonder gevoelige kinderen. De oude opvoedingsmethoden schijnen bij hen niet te werken. Het vraagt echt wel begrijpende ouders en leerkrachten om hen te begeleiden.
Veel volwassenen hebben het er moeilijk mee om kinderen te aanvaarden zoals ze zijn, dikwijls omdat ze zelf ook nooit aanvaard werden zoals ze waren. Voor mij bestaan er geen probleemkinderen. Er zijn wel kinderen die storend gedrag vertonen. We kunnen ons dan de vraag stellen: ‘Waarom toont dit kind dat bepaalde gedrag?’ Meestal geven zij ons een signaal. Ze nodigen ons uit om stil te staan en om te veranderen, om eens te kijken of wij in ons denken, doen en handelen het goede voorbeeld zijn voor hen.
Eens te kijken of wij zelf niet hyperactief in het leven staan en zelf te
weinig innerlijke rust uitstralen. Veel volwassenen zitten nog vastgeroest in het idee dat ze discipline, orde en gehoorzaamheid moeten opleggen
aan kinderen. Ze willen kinderen onder controle houden omdat het gemakkelijker is met meegaande kinderen om te gaan. Dit heeft echter een averechts effect op de kinderen van vandaag.
Kinderen reageren op wat wij uitstralen, op wat wij voelen en denken, minder op wat we uitspreken. De kinderen van nu leren enkel en alleen door voorbeeldgedrag. Wanneer wij een goede kwaliteit uitstralen, zullen zij deze eigenschap graag integreren in zichzelf. Stralen wij minder mooie energie uit, dan spiegelen ze ons structuur en duidelijke afspraken nodig. Wanneer we duidelijke afspraken maken mét inspraak van de kinderen, zullen zij er zich veel gemakkelijker aan houden dan wanneer het opgelegde regels zijn.
Voor de kinderen van nu is het belangrijk dat ze als gelijken worden
behandeld. Spreek met hen alsof je met je beste vriend praat. Het is niet omdat ze kleiner zijn dan volwassenen dat ze minder weten…
Integendeel. We kunnen zoveel van elkaar leren.”
Opvoedingsboeken zijn er in overvloed. Toch weten
ouders soms niet hoe ze hun kind best aanpakken?
Patricia: “Boeken zijn waardevol, maar vertrouwen op wat je eigen intuïtie je vertelt, is veel mooier. Kinderen begeleiden, is trouwens een betere benaming dan opvoeden. Veel ouders zoeken dikwijls antwoorden in de buitenwereld terwijl ze de antwoorden al in zich hebben. Alleen herinneren ze zich dat niet altijd meer omdat ze door hun eigen opvoeding beperkende ideeën, geen hoog zelfbeeld en te weinig zelfvertrouwen hebben. Het is belangrijk dat ook ouders opnieuw leren voelen en naar de stem van hun hart luisteren door zelf de weg van bewustwording en meditatie te bewandelen. Het vraagt durf van de ouders om ook eens verder te kijken dan de klassieke behandelingsmethoden en opvoedingspatronen. Het nodigt ons uit om niet langer alles vanuit ons denken te willen verklaren.”
ADHD, dyslexie, depressies bij kinderen, vroeger hoorde je dat niet of nauwelijks.
Patricia: “Dit zijn allemaal kenmerken van een hogere gevoeligheid. Veel kinderen krijgen inderdaad het etiket ‘hyperactief’ of ‘concentratiegestoord’ opgeplakt. Deze kenmerken hebben altijd bestaan alleen werd het vroeger zo niet benoemd en werd er niet veel mee gedaan. Doordat de meeste van deze kinderen vaak hoogsensitief, heldervoelend, helderwetend of helderziend zijn, raken zij gemakkelijk overbelast in deze maatschappij waar zij overspoeld worden met allerlei prikkels en informatie. Het gevolg hiervan is spanning, verwarring, onveilig voelen, angst en verlies van overzicht en structuur. De ziel is daardoor geneigd om zich af te sluiten, zich terug te trekken in het onderbewustzijn... Dit leidt onder andere tot gedragsproblemen, niet goed kunnen functioneren op school, concentratie- en studieproblemen en hyperactiviteit. Er zijn nog steeds volwassenen die ervan houden om kinderen en hun gedragspatronen in hokjes en vakjes te steken en het dan te benoemen. Als ze te horen krijgen dat hun kind ADHD heeft bijvoorbeeld, dan zijn ze ergens ‘blij’ dat ze weten wat er aan de hand is met hun kind en in veel gevallen zullen ze dit symptomatisch laten behandelen. Gelukkig is er bij veel ouders ook iets aan het veranderen en stellen ze zich open voor nieuwe inzichten waardoor ze hun weg vinden naar andere alternatieve manieren om hiermee te leren omgaan. Ik ben persoonlijk absoluut tegen medicijnen als Rilatine omdat die de mooie zielen van de kinderen geestelijk stil leggen waardoor ze de verbinding verliezen met hun hoger bewustzijn. En dat is heel jammer, zeker als je weet dat ze vernieuwing komen brengen. De drugs die worden gebruikt om ADD en ADHD te behandelen, werken vaak niet en genezen niet maar onderdrukken slechts de symptomen. Veel ouders voelen zich niet gelukkig als zij hun kinderen op jonge leeftijd antidepressiva en andere psychotropische drugs geven. De nieuwe hulpverlening voor deze kinderen zou naar mijn gevoel beter uitgaan van een holistische benadering waarbij de lichamelijke, emotionele, psychische, energetische en spirituele aspecten aan bod komen. In het Zonneklasje leren we deze kinderen heel goed om te gaan met hun energie.”
Jullie geven op sommige plaatsen ook al zonneklasjes in scholen. Dromen jullie ervan het klassieke schoolsysteem meer en meer te kunnen inspireren?
Patricia: “Ja, natuurlijk, wij zouden ook graag meer en meer samenwerken. De school op zich is goed voor de mentale en sociale ontwikkeling van de kinderen, maar wij als Zonneklasje-team kijken uit naar een schoolsysteem waar kinderen ook innerlijke vorming krijgen om hun zielsbewustzijn en intuïtie te ontwikkelen. Kinderen hebben begrip nodig voor hun persoonlijke bewustwordingsprocessen zodat ze kunnen zijn wie ze zijn. Leerkrachten zoeken naar oplossingen en er is al een positieve verandering bezig. Maar ik voel dat een school nog verder kan evolueren van een denk-doe-school naar een meer zijns-gerichte school. Geen testen en allerhande proeven waar een kind moet aan voldoen. Veel kinderen van nu hebben last van de hoge druk en krijgen het dikwijls moeilijk met zichzelf en hun omgeving.
Deze kinderen hoeven niet alles te leren van buitenaf, ze hebben zoveel
weten en wijsheid in zich.”
Meer weten? www.zonneklasje.be, een site vol info, praktische tips en oefeningen. Je vindt er ook hoe je in je buurt een zonneklasje kunt opstarten.
Meer lezen? De levensopdracht van nieuwetijdskinderen, Hans Stolp
( ook op deze site http://www.ambassadedespetitsprinces.be/hans.html en http://www.ambassadedespetitsprinces.be/adhd.html )
Enkele begeleidingstips
Help je kinderen om hun eigen disciplinaire oplossingen te creëren.
Geef ze in alles keuzes en maak afspraken.
Zorg voorgoed oogcontact wanneer je met hen praat.
Leg altijd uit waarom ze iets moeten doen. Als het voor jezelf belachelijk klinkt, dan klinkt het ook zo voor hen.
Wees eerlijk: ze weten onmiddellijk wanneer je dat niet bent, dus probeer geen dingen te verzinnen. Zeg hen bijvoorbeeld gewoon dat je er vandaag geen zin in hebt, omdat je moe bent.
Word hun partners in hun eigen opvoeding, praat met hen zoals je tegen je beste vriend of vriendin spreekt.
Geef deze kinderen dikwijls een massage, aanraking is voor deze gevoelige wezens heel belangrijk.
Als ze vallen en pijn hebben, zeg niet om te troosten dat het niet erg is, erken hun pijn, zo erken je henzelf en blijven ze bewust van hun eigen lichaam. Leer de kinderen bewust te ademen (buikademhaling).
Mediteer met hen.
Zoek dikwijls de natuur op.
Ontken niet dat er engelen of andere niet-zichtbare wezens zijn, want zo ontken je hun heldervoelendheid en dus ook een deel van hun zijn en hun helpende krachten.
Vraag je kinderen om hulp, als je iets niet weet of begrijpt.
Verbind geen
voorwaarden aan je liefde.
Meer tips op www.changethinkpositive.be